vrijdag 11 juni 2010

Erwin Blom - Blog - Het collectieve brein: wat Twitter beter maakt dan Google

Marco Derksen stelde gisteren een vraag op Twitter. Een vraag waarop antwoord kwam, maar voorzien van een kleine sneer.

Waarop Marco de volgende reactie gaf.

En dat is precies mijn mening. En ook een van de krachten die ik naar voren schuif als mensen willen weten wat er zo handig of bijzonder aan Twitter is.

Twitter is een collectief brein met besef van context. De mensen die elkaar volgen kennen elkaar. Natuurlijk tot op zekere hoogte, maar toch. Het collectief brein kent iemands geschiedenis, iemands interesses, iemands activiteiten. En dus kunnen antwoorden op vragen gegeven worden die nauw aansluiten bij de persoon die de vraag stelt.

Ik heb het zelf al vaker uitgeprobeerd. Ik was naar iets op zoek en stelde de vraag aan 'Twitter'. Voor ik het wist had ik een rij goede antwoorden. Had ik het antwoord dat ik zocht. Maar stelde ik dezelfde vraag aan Google, dan kwam het antwoord dat ik zocht op zijn vroegst op pagina 3.

Nu zullen er mensen zeggen: dan stel je de vraag niet goed aan Google. Dat zou best kunnen. Maar op Twitter hoef ik me daar ook geen zorgen over te maken. Daar hoef ik niet met de logica van een computer rekening te houden, maar kennen de mensen de logica van mij.

Google kan natuurlijk ook fantastisch zijn, en het is niet te hopen dat alle vragen aan Google zich naar de sociale netwerken verplaatsen ;-), maar Google zou nog zoveel beter worden als de geschetste kracht van 'social' kon worden benut.

 

 

Posted via web from me media

Geen opmerkingen: