donderdag 22 april 2010

Facebook: het zijn niet de links, maar de mensen die internet verbinden

Als mensen vragen waar het met social media heen gaat, is een van de elementen van mijn verhaal dat je vrienden straks meereizen over internet. Dat jouw 'peers' een mogelijk filter zijn op de sites die je bezoekt. Leuk dat 100 mensen een recensie op een site hebben geschreven, maar wat vinden je vrienden goed? Mooi dat een artikel veel reacties oplevert, maar wat hebben je vrienden gezegd? Jouw community van vrienden en kennissen als centrum van surfen.

Die toekomst komt snel dichterbij. Bijvoorbeeld Facebook ontwikkelt onder de noemer 'open graph' functionaliteit op dat terrein. Niet langer de link als bindend element van internet, maar de mensen die de links leggen. Facebook-baas Zuckerberg: “The open graph puts people at the center of the web. It means the web can become a series of personally and semantically meaningful connections.” Lees een uitgebreid verslag over dit onderwerp bij GigaOm.

Social plugins are little widgets that bring Facebook to the rest of the web. They offer “instant personalization,” said Taylor, with the goal of increasing user engagement, using an iFrame and a cookie remembering the Facebook user. So when you visit a website, even if it’s new to you, you’ll see which friends have also logged in there, what their activity is and a set of recommendations based on their actions.

Facebook gebruikt dat gedrag weer om het hele internet aan elkaar te knopen.

The objects that you like are first-order citizens on Facebook, said Taylor. So if another user hovers over that movie you liked, they see information brought from IMDB. A click goes back to the source. If a user searches for restaurants on Facebook, the top things that show up in Facebook’s own search could be restaurants your friends liked on Yelp. And the sites can communicate back directly to that specific subset of users who have liked something. So when Stanford football star Toby Gerhart gets drafted tomorrow, Bret Taylor could automatically see that information in his feed.

Een belangrijke ontwikkeling die ook weer een keer duidelijk maakt waarom Facebook een belangrijk concurrent van Google is of wordt. Facebook verzamelt een steeds grotere dataset die het publiek kan helpen bij zoeken en vinden. En Facebook wil dé partij worden die de rol van connector vervult. Dit is het gebied waar veel concurrentie de komende tijd plaatsvindt. Want Twitter wil de conversatie middels het @anywhere platform ook toe-eigenen. En Google zal ook niet stilzitten. En wie zorgt er dan weer voor dat ik mijn vrienden op de verschillende platforms niet uit het zicht verlies?

Ook Timan Rebel heeft een goed verslag over de recente Facebook-ontwikkelingen.

 

Posted via web from me media

Geen opmerkingen: