woensdag 21 april 2010

Het belang van een goed netwerk: "Geven, geven, geven."

StartHub is de serie over ondernemen waar ik met enige regelmaat over bericht. Deze week staat in StartHub Academy van Leonieke Daalder het belang van een goed netwerk centraal. "Geven, geven, geven", is het mantra dat te horen is. Delen is vermenigvuldigen, des je meer je geeft, des te meer je terugkrijgt, dat is de essentie. En die waarheid gaat natuurlijk niet alleen op voor startups of technologiebedrijven. Die regel is breed van toepassing. Verplichte kost dus, kijken!

StartHub Academy 19: Het belang van een goed netwerk, oftewel: "Geven, geven, geven." from erwin blom on Vimeo.

 

Onder meer deze quotes kom je tegen ...

"Ik geloof er heel erg in dat je iets voor iemand doet zonder iets terug te vragen en daar ook echt moeite voor doet. (...) Dus geven, geven, geven, zeg maar. Dan krijg je misschien twintig procent daarvan weer terug, dat maakt niet uit. Het is dankzij die twintig procent dat je uiteindelijk weer verder komt." Robert Gaal / Wakoopa

"Het belangrijkste bij netwerken is dat je heel genereus moet zijn om succesvol te zijn in het opbouwen van een netwerk. Het is niet een kwestie van op iemand afrennen en zeggen dat je iets te verkopen hebt, het is een kwestie van rapport ontwikkelen met die persoon. Door een leuke conversatie te hebben, interessant te zijn, misschien ook wel interessant te zijn voor die persoon. (...) Want wie veel geeft, zal ook veel terugkrijgen." Bob Stumpel / Result

"Het feit dat je een grote rolodex met kaartjes hebt is voor mij niet het hebben van een goed netwerk. Het feit dat je iemand kan bellen, een mailtje kan sturen of een direct message en er gaat daadwerkelijk iets gebeuren: die gaat ook weer een paar belletjes doen of gaat iemand aan het werk zetten..., dat is voor mij het hebben van een goed netwerk." Mathys van Abbe / Mobypicture

"Als je een connectie kan leggen tussen twee mensen: direct doen. Niet wachten. Als je zegt dat je iemand kunt introduceren, binnen een minuut als je de deur uitloopt dat organiseren. Want je kan mensen gewoon extreem hard helpen. Zoveel mogelijk geven, dat is het belangrijkste." Mathys van Abbe / Mobypicture

"Op het moment dat je na drie jaar denkt nu heb ik wat aan die meneer of mevrouw. En opeens uit het niets verschijn je, dan zeggen de meeste mensen: bespaar je de moeite je komt alleen als je wat nodig hebt. Dus het is wel zaak dat je op een manier wat contact houdt, al is het maar dat je af en toe eens een briefje schrijft." Roeland Reinders / E.Factor

"Ik vind mensen leren kennen ook een betere uitdrukking dan netwerken. Want netwerken klinkt zo als een borrel waar allerlei mensen in pak blaatverhalen over hun eigen succes aan elkaar staan te vertellen en met een pak kaartjes thuiskomen." Stefan Verkerk / Sanoma Uitgevers en ITypeFastR

"Je moet jezelf wel dwingen om op heel veel plekken te komen en heel veel mensen te spreken. Je moet dan wel misschien even over die drempel van verlegenheid heen en mensen aanspreken, maar daar gewoon een gesprek mee voeren: vertellen waar je mee bezig bent en vragen waar andere mensen mee bezig zijn en zo kom je verder." Stefan Verkerk / Sanoma Uitgevers en ITypeFastR

"Ik heb niet eens zo heel veel contacten. Ik heb natuurlijk een adressenboek en daar staan veel adressen in, maar niet overdreven veel. En ik weet dat ik negentig procent van die adressen als ik die zou bellen zouden zeggen 'hey Boris, hoe gaat het met je?'. En dat is zo ontzettend veel belangrijker dan dat je toegang hebt tot iedereen. Je kunt het telefoonboek van Amsterdam pakken en dan heb je ook toegang tot iedereen, maar het gaat er eigenlijk veel meer om hoeveel mensen jou kennen dan hoeveel mensen jij kent."  Boris Veldhuijzen van Zanten / o.a. The Next Web

"Het gaat er natuurlijk niet om dat je op een avond waar honderd mensen zijn ook honderd kaartjes verzameld. Dat is dus absoluut geen netwerken, dat is ook niet connecten, dat heeft er niks mee te maken. Dus je kunt beter met een of twee mensen een topavond hebben gehad, dat je echt iets met elkaar gedeeld hebt, dat is pas netwerken." Roeland Reinders / E.Factor

"Het gaat eerst om het volume, om de kwantiteit en daarna moet je al vrij snel gaan voor de kwaliteit. En dat betekent wie zijn de mensen waar ik wat mee heb. Geloven die in hetzelfde gedachtengoed, vinden die dezelfde dingen belangrijk als ik, maken die zich ook over bepaalde dingen zorgen net als ik." Ronald van den Hoff / Seats2Meet

"Ik denk dat het ook belangrijk is dat mensen weten waar je mee bezig bent. Dus Twitter is een prima manier van netwerken, maar dan moet je wel op een manier twitteren dat mensen weten wat je doet en waar je mee zit en wat jou struikelblokken zijn. Als jij alleen maar twittert hoe goed het gaat en dat je weer zo'n fantastische meeting hebt, dan denk ik niet dat je op een goeie manier communiceert en ik denk ook niet dat je dan daar je beste netwerk kan opbouwen." Mathys van Abbe / Mobypicture

"Hoe kom je aan een goed netwerk? Door daar heel hard aan te werken een heel bewust mee om te gaan. Netwerken is gewoon kapitaal. Ik had nooit van mijn faillisement kunnen opkrabbelen als ik geen goed netwerk had gehad." Edgar Neo / oa HEARTcore

"Wees je er ook van bewust dat het opbouwen van een netwerk dat werkt belangrijk is voor je hele professionele toekomst. Weet het daarna te waarderen, onderhoudt het en schakel het verstandig in." Bob Stumpel / Result 

Posted via web from me media

Geen opmerkingen: