maandag 21 juni 2010

Omroepvragen over crossmedia en socialmedia

Onlangs verzorgden Crowds-collega Wessel de Valk en ik een zogenoemde lunchsessie tijdens het Mediapark Jaarcongres. Bij de Media Academie, de partner met wie we een serie opleidingen hebben ontwikkeld, gaven we het initiatief aan de zaal. Veel uit de losse pols, maar ook met behulp van Moderator van Google. Een handige online tool om mensen vragen te laten stellen en anderen elkaars kwesties te laten beoordelen. Om beter te weten wat er leeft, om je publiek op voorhand al te betrekken. Nu nog mondjesmaat gebruikt, maar zeker voor herhaling vatbaar. Hier kort en krachtig een aantal van de gestelde vragen beantwoord.

"Zijn aparte afdelingen voor radio, televisie, radio, internet en themakanalen bij de omroepen achterhaald? Als dat zo is, hoe transformeer je een organisatie?" Joël Batenburg, Hilversum.

De eenvoudigste vraag is: hoe zou je je organisatie opzetten als je opnieuw zou beginnen? In onze visie zou je dan een organisatie beginnen die zich op een bepaalde doelgroep richt en /of een bepaald thema claimt. Vanuit dat startpunt ga je kijken wat het mediagebruik en gedrag van je publiek is en zet je de middelen en media waarmee je je pubiek het best kunt bedienen en betrekken en je verhalen het best kunt vertellen. Dat kan een combinatie van reguliere media en nieuwe media zijn, een mix van online en offline. Vanuit dat oogpunt is het niet logisch om je organisatie langs media in te richten. Maar de publieke omroep is wel langs die lijnen georganiseerd. Dat is een werkelijkheid waar je niet omheen kan. Zolang dat zo is, moet je als omroep die zich op doelgroepen of thema's wil richten tussen schipperen tussen twee werkelijkheden.

"Social media is hot. Iedereen vraagt zich af wat je ermee kunt. Maar het blijft tot nu toe vooral bij vragen, welke bijeenkomst ik ook bijwoon. Heeft iemand een goed toekomstbeeld van gebruik van social media door omroepen?" Gerson, Hengelo.

Social media brengen mensen bij elkaar rondom passie en probleem. Ze zorgen er voor dat omroepen hun achterban makkelijk kunnen bereiken, betrekken en bedienen. Het publiek denkt graag mee, praat graag mee, werkt graag mee. Daar zijn al succesvolle voorbeelden als Kassa (Vara), Radar (Tros) en 3VOOR12 (VPRO) van. Maar er is nog veel meer mogelijk. In onze visie is een actieve band met achterban en overig publiek in de komende jaren van cruciaal belang om bestaansrecht en verankering van de publieke omroep aan te tonen. Het betekent alleen dat omroepen nog veel minder als zender moeten gaan optreden en meer de dialoog moeten aangaan en het publiek centraal stellen.

"Een aantal omroepen vindt met succes aansluiting bij social media en ontwikkelt crossmedia-programma’s. Aansprekende voorbeelden zijn: Lowlands; Beagle; Spangas; de Tour en Het Glazen Huis, Zijn er mislukte concepten? Waar ging het mis, en waarom?" Joël Batenburg, Hilversum

Concepten kunnen op meerdere manieren mislukken. Ze kunnen bijvoorbeeld mislukken omdat je iets voor een doelgroep en niet met een doelgroep ontwikkelt. Social media gaat om samen doen, om de passie, kennis en kunde van een publiek in te zetten. Kijk dus eerst wat mensen doen, wat ze willen en ga het gesprek met ze aan. Dat is tegenwoordig eenvoudiger dan ooit. Een andere valkuil is dat de makers niet klaar zijn voor een social media of crossmedia project. Dat ze toegevoegde waarde niet zien en voelen. Dat ze liever blijven doen wat ze altijd deden. Dan is er het risico van trekken aan een dood paard. Als je als organisatie hebt besloten dat social media en crossmedia belangrijk zijn, moet je je personeelsbestand daar op aanpassen. Deels door opleiding, maar nog belangrijker: door voor ieder nieuw personeelslid de eis te stellen dat ze wat met de nieuwe online ontwikkelingen hebben. Door alle geledingen. Zo hebben ze bij de NOS de afgelopen jaren geopereerd.

"Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd wat deze ontwikkelingen betekenen voor een (toekomstige) professional: welke eisen stellen we aan hen? Wat moet er in hun rugtas aan bagage zitten?" Miranda, Zwolle

Er zijn twee richtingen. De ene is dat er personeelsleden moeten zijn die crossmediaal kunnen en willen werken. Oftewel: die kijken wat de beste vorm is en het beste medium is en zowel in tekst, beeld en geluid uit de voeten kunnen. Als we in eigen land kijken dan is de reactie vaak: dat kan ik niet, schoenmaker blijf bij je leest. Maar als diezelfde mensen in het buitenland correspondent worden, kunnen ze opeens wel alle media bedienen. Oftewel: nood breekt wetten, een duwtje kan helpen. Aan de andere kant kun je er voor kiezen - zoals de BBC heeft gedaan - om mensen op hun vakmanschap aan te spreken. Er zijn natuurlijk mensen die aantoonbaar een specialisme hebben. De een kan misschien heel goed schrijven, de ander kan prima uit de voeten met geluid en de derde is een topper met bewegend beeld. Dat is prima. Maar ook die mensen kunnen zich niet meer beperken tot één medium. Wie goed is met video, moet voor de verschillende schermen in verschillende formats van verschillende lengte kunnen produceren, rekening houdend met wensen en gedrag van het publiek. Hoe dan ook. Alles wijst er op dat internet in de toekomst de constante wordt, de centrale plek van publiceren. Maak online en de mogelijkheden daarvan dus centraal in de opleidingen, in combinatie met de krachten en mogelijkheden van klassieke media.

Posted via web from me media

Geen opmerkingen: