woensdag 16 juni 2010

Welkom - Letselschadesite


    

Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid (GOMA) zorgt voor helderheid voor patiënten na medisch incident.

Patiënten die te maken hebben met onbedoelde medische schade mogelijk als gevolg van een medische fout, kunnen vanaf nu terugvallen op de “Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid”, de GOMA. Deze gedragscode, zorgt voor optimale helderheid voor patiënten na een medisch incident. Zorginstellingen, verzekeraars en belangenbehartigers hebben zich aan deze gedragscode verbonden.

Het belang van de patiënt moet centraal staan bij de afwikkeling van klachten of claims na een medisch incident. Dat besef werd al door de betrokken organisaties breed gedeeld. De rapporten van Stichting De Ombudsman en de NPCF over negatieve ervaringen van patiënten na een medisch incident, waren een duidelijk signaal voor de branche om gezamenlijk te werken aan het verbeteren van de positie van de patiënt. De Letselschade Raad heeft dit project gefaciliteerd. 

Met de invoering van de GOMA wordt nu een belangrijke vervolgstap gezet ten behoeve van patiënten die van mening zijn dat zij schade hebben opgelopen door onjuist handelen van een hulpverlener of zorginstelling. De gedragscode heeft steun van vertegenwoordigers van verzekeraars, zorg, patiënten, advocatuur en wetenschap. Daarmee is de GOMA verzekerd van een breed draagvlak.

Open en transparant.

De GOMA heeft als doel openheid te verschaffen na een medisch incident en een betere afwikkeling van de medische aansprakelijkheid mogelijk te maken. 

Concreet betekent dit onder meer dat zo spoedig mogelijk na een incident een gesprek met de patiënt plaatsvindt en dat alle partijen inzicht hebben en houden in de behandeling van de zaak. Ook is in de gedragscode geborgd dat patiënten kunnen beschikken over volledige dossiers. Het Nederlands aansprakelijkheidsrecht brengt met zich mee dat de juridische afwikkeling van claims in de medische sector complex en tijdrovend kan zijn, daarom is het des te belangrijker dat misverstanden en onnodige vertragingen worden voorkomen. 

Invoering vanaf vandaag (16 juni 2010)

De komende periode zal met alle betrokkenen gewerkt worden aan de invoering in de praktijk. ‘We verwachten dat eind 2010 de GOMA in de genen van de betrokkenen zit, zodat patiënten kunnen rekenen op een adequate en persoonlijke behandeling’ aldus Aleid Wolfsen voorzitter van De Letselschade Raad. De Letselschade Raad zorgt voor de implementatie, voorlichting en monitoring van de GOMA. Eind 2011 zal de invoeringspraktijk worden geëvalueerd.


  

Posted via web from Letselzaken

Geen opmerkingen: