maandag 15 maart 2010

Het proces is het product

Dit is een bijdrage voor het blog SXSWNL waar veel Nederlandse congresgangers verslag doen van het inspirerende evenement in Austin texas. Lees daar voor veel meer verhalen!

Process Journalism, Getting It First While Getting It Right

Het proces is het product. Of beter: het proces moet het product worden als het om journalistiek gaat. Niet afwachten tot een verhaal af en helemaal rond is en dan pas publiceren. Zo ging het vroeger.  Nee, gaandeweg nieuws, informatie en delen van een verhaal de wereld insturen.  Zo moet het nu. Wanneer nodig corrigeren, aanvullen, uitbreiden. Een verhaal is nooit af. En een verhaal is niet van de journalist alleen. Zet het publiek in. Zij twitteren en flickeren en youtuben wat ze zien en doen dat (bijna) real time. Zij zijn ooggetuigen, maar opereren ook als researchdesk doordat ze meelezen, meedenken en meechecken. En dankzij het huidige internet waar het zo simpel is om verhalen door te vertellen, helpen ze ook mee een verhaal te verspreiden.

Dit gegeven is gesneden koek voor sites die op internet begonnen zijn, voor degenen die geen ballast van vroeger hebben maar voor wie internet tweede natuur is. Lastiger is het voor de journalistieke organisaties die gewend zijn eindproducten te publiceren, of dat nu artikelen of items voor radio of tv zijn. Die gebruiken het wezen van internet (open, onmiddellijk, dynamisch, samen) niet.

Het panel Process Journalism, Getting It First While Getting It Right liet succesvolle voorbeelden de revu passeren van organisaties die het proces wel als product zien. Bijvoorbeeld Gizmodo dat signaleert dat in een vroege fase publiceren een stroom aan aanvullende informatie van lezers oplevert die onderdeel van een verhaal wordt. Of SeattlePI.com dat bij een overval profiteert van de Twitterberichten met de hashtag #washooting. En Wikipedia liet zien dat 1245 mensen hebben meegewerkt aan een entry over de 'Mumbai Attacks'. Samen leverden ze 4000 bijdragen en maakten ze een dossier van 43.000 woorden.

Jammer dat het panel bleef steken in alleen een opsomming van voorbeelden, maar die voorbeelden lieten wel nog weer eens zien dat een journalistieke organisatie die zijn publiek niet actief inzet zichzelf tekort doet. En dat open publiceren en researchen een goudmijn aan nieuws en informatie kan opleveren. Niet in elk geval, maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Posted via web from me media

Geen opmerkingen: