woensdag 17 maart 2010

A Brave New Future For Book Publishing: het boek van de toekomst leert van de software van nu

Ook vandaag een post zoals ie met nog veel meer mooie inhoud te lezen is op SXSWNL waar een groep Nederlanders verslag doet van een van de belangrijkste, maar zeker een van de inspirerendste evenementen die ik ken.

A Brave New Future For Book Publishing: het boek van de toekomst leert van de software van nu

De toekomst van uitgeven is één van de rode draden tijdens SXSW. "Bookpublishing is sick and gets sicker", zegt Kevin Smokler van http://www.booktour.com  in het panel A Brave New Future For Book Publishing.  80% van de boeken maakt geen winst, vertelt hij. 40% van de boeken komt onverkocht terug uit de winkels. "The book industry is an industry in need of radical transformation."
Hij is niet de enige die denkt dat met de digitalisering van boeken de wereld van uitgevers danig op zijn kop gezet gaat worden. Gaat het met de boekindustrie dezelfde kant op als de muziekindustrie? Dat zou zo maar kunnen, maar het hoeft niet. Nieuwe technieken geven namelijk  nieuwe mogelijkheden.

Dankzij digitalisering en goedkoop worden van productiemiddelen en verdwijnen van distributiebarrieres kan bijvoorbeeld ander materiaal gemaakt worden. Is het makkelijker om kleinere doelgroepen te bedienen. Zo liet MagCloud (http://sxswnl.posterous.com/magworld-na-boeken-ook-magazines-print-on-dem) zien dat na boeken nu ook magazines on demand kunnen worden geproduceerd. Betaalbaar voor niches produceren dus.

En door de komst van nieuwe apparaten (iPhone, iPad, andere mobiele dragers) kan andere inhoud gemaakt worden. Wired liet zien hoe het blad een mooie versie aan het maken is, speciaal voor iPads en andere digitale boekenlezers. Dat zag er indrukwekkend uit.

Ook kunnen nieuwe verdienmodellen ontstaan. Bijvoorbeeld abonneren op nieuwsstromen, of artikelenreeksen, in plaats van complete magazines of boeken. Matthew Cavnar van Vook vertelde dat het format dat ze voor de iPhone ontwikkeld hebben waar schrijvers als Seth Godin en Gary Vainerchuk ook in video sprekend worden opgevoerd, succesvol is. Een combi van tekst, beeld en geluid. En interactie: "Er komen sociale features in onze boeken voor de iPad. Het wordt simpel om zinnen en quotes te selecteren en te delen met je vrienden. Dat gaan we goed monitoren omdat de conversatie rondom een boek ons veel leert over dat product."

Het boek van de toekomst moet goed kijken naar software en internetdiensten, zowel waar het om de inhoud als waar het om de verdienmodellen gaat, werd tijdens het panel betoogd. Maak digitale inhoud net als software dynamisch, dankzij internet kan dat. Zorg dat ze regelmatig geactualiseerd worden, zorg dat er regelmatig inhoud aan wordt toegevoegd. En leer qua verdienmodellen ook van andere online diensten, denk aan een 'trial-version' (eerste hoofdstukken gratis?), denk aan een door advertenties gefinancierde versie, denk aan een pro versie (meer inhoud, mooier vormgegeven) en werk aan een abonnementsmodel.

Maar wat betekent dit voor de schrijvers? Moeten die ook veranderen? Niet iedere schrijver kan zijn verhaal zo goed vertellen als Gary Vaynerchuk of Seth Godin en niet iedere schrijver voelt zich als een vis in het water in de social media die zo belangrijk aan het worden zijn voor het bereiken van fans en lezers. Debbie Stier van Harper Studio waar o.a. Vaynerchuk onder contract staat: "We moeten samen op zoek naar de beste manier om een verhaal te vertellen en verspreiden. Als auteur kun je niet langer achterover leunen en wachten op een recensie of een optreden in een talkshow. Je moet de tools van nu inzetten: Twitter, blogs, communities. Ik besteed veel tijd aan het begeleiden van mijn auteurs daarbij."

Of iedere internet-gebruiker een potentiële concurrent van een uitgever is, was een vraag van panel-voorzitter Smokler. Dat konden alle panelleden alleen maar beamen. Iedereen heeft de gereedschappen om te publiceren. Maar, werd er aan toegevoegd, een uitgever doet ook redactie, heeft ook distributiemogelijkheden. Iedere schrijver kan alles zelf, maar het is wel bloed, zweet en tranen. Een uitgever kan daar veel van voor zijn rekening nemen.



Posted via web from me media

Geen opmerkingen: