woensdag 24 maart 2010

Apps, apps, de sleutel naar infosnacks « De nieuwe reporter

iphoneMet de lancering van de iPhone is het gebruik van mobiel internet enorm toegenomen. Werd het voorheen voornamelijk gebruikt om even snel de mail te checken of echt noodzakelijke informatie op te zoeken (bijvoorbeeld wat de NS te melden had over een acute treinstoring), nu is het de supergadget van de always on-generatie. Bezitters van de iPhone gebruiken deze de hele dag door: nog voor het opstaan in bed, tijdens de eerste tussenstop op het toilet, onderweg naar het werk (in de trein, riskant genoeg ook op de fiets en in de auto), als ze moeten wachten bij een klant of de dokter, en ook ’s avonds thuis, als intermezzo bij de al te voorspelbare TV.

Naast mail, sociale media, zoals hyves, facebook en twitter en praktische toepassingen (Trein, google maps etc) worden ook nieuwsapplicaties regelmatig gebruikt. Dit betekent dat nieuwsproducenten moeten beslissen wat zij gaan doen met mobiel internet: het ontwikkelen van een mobiele site, een aparte ‘app’ voor de iPhone en/of mogelijke andere smartphones, welke content beschikbaar te stellen en op wat voor manier. Om hierbij weloverwogen keuzes te maken is het een vereiste om zo goed mogelijk te weten wat de verwachtingen zijn van de nieuwsconsument ‘on the move’.

Daarom is in het kader van het 3D-project door de Infonomics & New Media-groep onderzoek gedaan onder iPhone-bezitters. Gekeken is naar de manier waarop zij de iPhone in hun dagelijkse nieuwsconsumptie inpassen en verder welke bronnen ze veel gebruiken of juist niet, en op welke gronden. De resultaten dienen voor het 3D-Lab als input bij het ontwikkelen van innovatieve concepten voor informatieverschaffing en kunnen door nieuwsproducenten gebruikt worden om hun huidige aanbod aan te passen of nieuwe applicaties te ontwikkelen.

Het onderzoek is gebaseerd op 14 diepte-interviews met intensieve iPhone-gebruikers. Dit beperkte aantal betekent dat er geen statistiek kan worden losgelaten op de gegevens, maar dat de informatie wel rijker is dan de data die komen uit een klassieke vragenlijst. Daarnaast is ook een analyse gemaakt van de beoordeling van diverse nieuwsapps in de professionele online fora.

Gebruik door de dag heen
Het nieuwsmoment op de iPhone, blijkt uit de reacties, is vaak kort: 3 tot 4 minuten, en komt een groot aantal keren per dag terug. Het wordt omgeschreven als een terloopse activiteit, een snack-moment. Mensen lezen dan het nieuws als tijdsdoding, maar zeker ook omdat ze daarmee continue op de hoogte kunnen zijn en dat willen ze dan ook graag: “Ik denk dat ik verslaafd ben, maar dat vind ik geen probleem, het is juist heerlijk.” Als mensen vooraf weten dat ze langer de tijd hebben gaan ze anders met nieuws om en gebruiken heel andere apps. Ze lezen dan bijvoorbeeld Time Magazine en ook de app van Het Financieele Dagblad wordt op zo’n rustpunt eerder geopend.

De iPhone wordt niet alleen onderweg gebruikt, maar ook thuis op de bank. De meesten nieuwsjunks gaan niet uitgebreid surfen op hun iPhone, waardoor de tijd die ze er aan besteden beperkt blijft en dat wordt gezien als een positief punt.

De meestgebruikte apps zijn Nu.nl, de Volkskrant (nieuws&opinie), De Telegraaf en Teletekst. Op het moment van het onderzoek waren de betaalde apps van Telegraaf, Volkskrant, Trouw en NRC nog niet beschikbaar. Mensen geven sterk de voorkeur aan het gebruik van een app en niet aan een mobiele site, omdat vaak meer moeite kost om een mobiele site te vinden, mensen het gevoel hebben dat een app sneller laadt en ze bij een app de zekerheid hebben dat de vormgeving goed is. Dit komt omdat Apple standaarden heeft waaraan apps moeten voldoen voordat hij in de app-store wordt geplaatst.

Alle bij het onderzoek betrokken iPhonegebruikers kiezen voor een app, omdat ze bekend zijn met een bepaald merk en dus weten wat ze kunnen verwachten. Zo maken mensen op internet veel gebruik van Nu.nl en worden hun verwachtingen met de Nu.nl-app, met dezelfde indeling en artikelen als de site, waargemaakt. Een aantal proefkonijnen geeft aan dat ze op mobiel internet voor een merk kiezen, omdat ze weten dat daar het nieuws op een bepaalde manier wordt gebracht. Voor anderen telt echter meer de gebruiksvriendelijkheid en kiest men bijvoorbeeld voor de Telegraaf-app terwijl ze de ‘papieren’ Volkskrant lezen. De Telegraaf-app heeft in ieder geval een aantal opties die andere Nederlandse nieuwsapps niet hebben, zoals een zoekfunctie, het doorsturen van artikelen, instellen van de onderwerpen die in het mapje ´mijn nieuws’ moeten komen en het opslaan van een artikel.

Een goede nieuwsapp, blijkt, moet in ieder geval aan de volgende algemene voorwaarden voldoen:

  • snel: zowel actueel nieuws als een snelle laadtijd;
  • intuïtief: door de eisen die Apple aan zijn apps stelt zijn de apps over het algemeen gebruiksvriendelijk. Mensen willen snel een overzicht van voor hen interessant nieuws en daarnaast ook toegang tot overig nieuws;
  • altijd beschikbaar: ook als mensen offline zijn willen ze toegang tot (eerder ingeladen) artikelen. Daarnaast moeten te grote bestanden worden vermeden aangezien het van het netwerk afhankelijk is of deze beschikbaar zijn.

Twitter
Opvallend was dat deelnemers aangaven dat Twitter voor hen een steeds belangrijker nieuwsbron wordt. Dit heeft veel te maken met het feit dat ze zelf selecteren wie ze volgen. Dit zorgt onder meer voor vertrouwen. “Berichten op Twitter vertrouw ik, bijvoorbeeld directe berichtgeving van een technologie-conferentie in San Francisco, dat kan een krant je niet bieden.” Twitter is een mooie combinatie van algemeen nieuws dat binnenkomt en persoonlijke interesses. Daarnaast heeft Twitter ook een sociale functie “Het is eigenlijk de koffiecornerchat die je hier ziet.” Veel mensen zullen niet gauw op een nieuwsbericht reageren bij een algemene site, maar wel op Twitter. Ten slotte is het een enorm snel medium, het bevredigt de behoefte van niets te willen missen: breaking views.

Must haves
Een aantal functionaliteiten/mogelijkheden, blijkt uit het 3D-onderzoek, worden zeer gewaardeerd:

  • lokaal nieuws: zowel van toepassing op de eigen woonomgeving, als afhankelijk van de plaats waar iemand zich op dat moment bevindt;
  • push-functie: ‘belangrijke’ berichten worden gepushed, waarbij een lezer zelf kan instellen wat voor hem/haar belangrijk is, op basis van onderwerp, gradaties die de redactie aangeeft (worldwide breaking news, Nederland) of bijvoorbeeld het aantal keer dat een bericht al online gelezen is;
  • al gelezen: indicatie van welke berichten je al eens geopend hebt;
  • special event-app: de berichtgeving van het verslag van een speciale gebeurtenis, neem de Olympische Spelen, krijgt voor het mobiele internet een ander vorm, met veel snelle updates via twitter, de mogelijkheden tot reacties en verrassende artikeltjes die niet via alle nieuwsbronnen te verkrijgen zijn.

Betalen?
Op dit moment geven veel mensen aan dat ze niet (willen) betalen voor algemeen nieuws dat overal beschikbaar is: “Voor nieuws betaal ik niet, dat krijg ik toch overal.” Daarnaast zijn mensen bereid om te betalen voor kwaliteitsnieuws, special interest en extra functionaliteiten en is dit vanuit de iPhone-omgeving geen onlogische stap: “Vanuit iTunes ben ik wel gewend om te betalen, het gaat ook gemakkelijk.” Hierbij moet wel worden opgemerkt dat mensen dan eerder denken aan een eenmalige betaling voor de app dan aan een abonnementsstructuur.

Op 30 maart vindt er weer een 3D Academy workshop plaats. Het onderwerp: De innovatiementaliteit van de Nederlandse nieuwsmedia. Meer informatie over het programma in onze agenda.

Posted via web from me media

Geen opmerkingen: