donderdag 22 april 2010

Facebook: het zijn niet de links, maar de mensen die internet verbinden

Als mensen vragen waar het met social media heen gaat, is een van de elementen van mijn verhaal dat je vrienden straks meereizen over internet. Dat jouw 'peers' een mogelijk filter zijn op de sites die je bezoekt. Leuk dat 100 mensen een recensie op een site hebben geschreven, maar wat vinden je vrienden goed? Mooi dat een artikel veel reacties oplevert, maar wat hebben je vrienden gezegd? Jouw community van vrienden en kennissen als centrum van surfen.

Die toekomst komt snel dichterbij. Bijvoorbeeld Facebook ontwikkelt onder de noemer 'open graph' functionaliteit op dat terrein. Niet langer de link als bindend element van internet, maar de mensen die de links leggen. Facebook-baas Zuckerberg: “The open graph puts people at the center of the web. It means the web can become a series of personally and semantically meaningful connections.” Lees een uitgebreid verslag over dit onderwerp bij GigaOm.

Social plugins are little widgets that bring Facebook to the rest of the web. They offer “instant personalization,” said Taylor, with the goal of increasing user engagement, using an iFrame and a cookie remembering the Facebook user. So when you visit a website, even if it’s new to you, you’ll see which friends have also logged in there, what their activity is and a set of recommendations based on their actions.

Facebook gebruikt dat gedrag weer om het hele internet aan elkaar te knopen.

The objects that you like are first-order citizens on Facebook, said Taylor. So if another user hovers over that movie you liked, they see information brought from IMDB. A click goes back to the source. If a user searches for restaurants on Facebook, the top things that show up in Facebook’s own search could be restaurants your friends liked on Yelp. And the sites can communicate back directly to that specific subset of users who have liked something. So when Stanford football star Toby Gerhart gets drafted tomorrow, Bret Taylor could automatically see that information in his feed.

Een belangrijke ontwikkeling die ook weer een keer duidelijk maakt waarom Facebook een belangrijk concurrent van Google is of wordt. Facebook verzamelt een steeds grotere dataset die het publiek kan helpen bij zoeken en vinden. En Facebook wil dé partij worden die de rol van connector vervult. Dit is het gebied waar veel concurrentie de komende tijd plaatsvindt. Want Twitter wil de conversatie middels het @anywhere platform ook toe-eigenen. En Google zal ook niet stilzitten. En wie zorgt er dan weer voor dat ik mijn vrienden op de verschillende platforms niet uit het zicht verlies?

Ook Timan Rebel heeft een goed verslag over de recente Facebook-ontwikkelingen.

 

Posted via web from me media

woensdag 21 april 2010

Het belang van een goed netwerk: "Geven, geven, geven."

StartHub is de serie over ondernemen waar ik met enige regelmaat over bericht. Deze week staat in StartHub Academy van Leonieke Daalder het belang van een goed netwerk centraal. "Geven, geven, geven", is het mantra dat te horen is. Delen is vermenigvuldigen, des je meer je geeft, des te meer je terugkrijgt, dat is de essentie. En die waarheid gaat natuurlijk niet alleen op voor startups of technologiebedrijven. Die regel is breed van toepassing. Verplichte kost dus, kijken!

StartHub Academy 19: Het belang van een goed netwerk, oftewel: "Geven, geven, geven." from erwin blom on Vimeo.

 

Onder meer deze quotes kom je tegen ...

"Ik geloof er heel erg in dat je iets voor iemand doet zonder iets terug te vragen en daar ook echt moeite voor doet. (...) Dus geven, geven, geven, zeg maar. Dan krijg je misschien twintig procent daarvan weer terug, dat maakt niet uit. Het is dankzij die twintig procent dat je uiteindelijk weer verder komt." Robert Gaal / Wakoopa

"Het belangrijkste bij netwerken is dat je heel genereus moet zijn om succesvol te zijn in het opbouwen van een netwerk. Het is niet een kwestie van op iemand afrennen en zeggen dat je iets te verkopen hebt, het is een kwestie van rapport ontwikkelen met die persoon. Door een leuke conversatie te hebben, interessant te zijn, misschien ook wel interessant te zijn voor die persoon. (...) Want wie veel geeft, zal ook veel terugkrijgen." Bob Stumpel / Result

"Het feit dat je een grote rolodex met kaartjes hebt is voor mij niet het hebben van een goed netwerk. Het feit dat je iemand kan bellen, een mailtje kan sturen of een direct message en er gaat daadwerkelijk iets gebeuren: die gaat ook weer een paar belletjes doen of gaat iemand aan het werk zetten..., dat is voor mij het hebben van een goed netwerk." Mathys van Abbe / Mobypicture

"Als je een connectie kan leggen tussen twee mensen: direct doen. Niet wachten. Als je zegt dat je iemand kunt introduceren, binnen een minuut als je de deur uitloopt dat organiseren. Want je kan mensen gewoon extreem hard helpen. Zoveel mogelijk geven, dat is het belangrijkste." Mathys van Abbe / Mobypicture

"Op het moment dat je na drie jaar denkt nu heb ik wat aan die meneer of mevrouw. En opeens uit het niets verschijn je, dan zeggen de meeste mensen: bespaar je de moeite je komt alleen als je wat nodig hebt. Dus het is wel zaak dat je op een manier wat contact houdt, al is het maar dat je af en toe eens een briefje schrijft." Roeland Reinders / E.Factor

"Ik vind mensen leren kennen ook een betere uitdrukking dan netwerken. Want netwerken klinkt zo als een borrel waar allerlei mensen in pak blaatverhalen over hun eigen succes aan elkaar staan te vertellen en met een pak kaartjes thuiskomen." Stefan Verkerk / Sanoma Uitgevers en ITypeFastR

"Je moet jezelf wel dwingen om op heel veel plekken te komen en heel veel mensen te spreken. Je moet dan wel misschien even over die drempel van verlegenheid heen en mensen aanspreken, maar daar gewoon een gesprek mee voeren: vertellen waar je mee bezig bent en vragen waar andere mensen mee bezig zijn en zo kom je verder." Stefan Verkerk / Sanoma Uitgevers en ITypeFastR

"Ik heb niet eens zo heel veel contacten. Ik heb natuurlijk een adressenboek en daar staan veel adressen in, maar niet overdreven veel. En ik weet dat ik negentig procent van die adressen als ik die zou bellen zouden zeggen 'hey Boris, hoe gaat het met je?'. En dat is zo ontzettend veel belangrijker dan dat je toegang hebt tot iedereen. Je kunt het telefoonboek van Amsterdam pakken en dan heb je ook toegang tot iedereen, maar het gaat er eigenlijk veel meer om hoeveel mensen jou kennen dan hoeveel mensen jij kent."  Boris Veldhuijzen van Zanten / o.a. The Next Web

"Het gaat er natuurlijk niet om dat je op een avond waar honderd mensen zijn ook honderd kaartjes verzameld. Dat is dus absoluut geen netwerken, dat is ook niet connecten, dat heeft er niks mee te maken. Dus je kunt beter met een of twee mensen een topavond hebben gehad, dat je echt iets met elkaar gedeeld hebt, dat is pas netwerken." Roeland Reinders / E.Factor

"Het gaat eerst om het volume, om de kwantiteit en daarna moet je al vrij snel gaan voor de kwaliteit. En dat betekent wie zijn de mensen waar ik wat mee heb. Geloven die in hetzelfde gedachtengoed, vinden die dezelfde dingen belangrijk als ik, maken die zich ook over bepaalde dingen zorgen net als ik." Ronald van den Hoff / Seats2Meet

"Ik denk dat het ook belangrijk is dat mensen weten waar je mee bezig bent. Dus Twitter is een prima manier van netwerken, maar dan moet je wel op een manier twitteren dat mensen weten wat je doet en waar je mee zit en wat jou struikelblokken zijn. Als jij alleen maar twittert hoe goed het gaat en dat je weer zo'n fantastische meeting hebt, dan denk ik niet dat je op een goeie manier communiceert en ik denk ook niet dat je dan daar je beste netwerk kan opbouwen." Mathys van Abbe / Mobypicture

"Hoe kom je aan een goed netwerk? Door daar heel hard aan te werken een heel bewust mee om te gaan. Netwerken is gewoon kapitaal. Ik had nooit van mijn faillisement kunnen opkrabbelen als ik geen goed netwerk had gehad." Edgar Neo / oa HEARTcore

"Wees je er ook van bewust dat het opbouwen van een netwerk dat werkt belangrijk is voor je hele professionele toekomst. Weet het daarna te waarderen, onderhoudt het en schakel het verstandig in." Bob Stumpel / Result 

Posted via web from me media

dinsdag 13 april 2010

Google voegt functionaliteit toe aan Docs-platform

Google voegt functionaliteit toe aan Docs-platform

Ma 12 april 2010 19:06, Redactie, 3544 views

Google heeft vandaag preview versies aangekondigd van de nieuwe Google document en spreadsheet editors. Daarnaast presenteert het een nieuwe stand alone drawings editor. Om dit mogelijk te maken heeft Google de infrastructuur van zijn Docs-platform opnieuw vormgegeven. Hiermee worden de prestaties van het platform verbeterd en is het eenvoudiger nieuwe functionaliteit te ontwikkelen.

Google heeft de realtime editing functie die al beschikbaar was in spreadsheets, uitgebreid naar Google Docs. Hiermee kunnen gebruikers nu realtime zien welke wijzigingen anderen aanbrengen in documenten. Daarnaast is het nu ook mogelijk met de sidebar chat direct de wijzigingen met collega's te bespreken.

 

Door de nieuwe technische basis van Google Docs is ook het formatteren van documenten verbeterd. Zo is er betrouwbare import en export van documenten mogelijk, heeft Google het invoegen van opmerkingen vereenvoudigd en kunnen er marges en tabs aangebracht worden. Ook is de lay-out van afbeeldingen binnen Docs herzien. Deze aanpassingen zijn door veel gebruikers aangevraagd, maar waren met de oude document editor onmogelijk door te voeren op oudere browsers.

De nieuwe spreadsheet editor zorgt voor hogere snelheid en betere prestaties. Spreadsheets laden sneller, zijn responsiever en zorgen voor naadloos scrollen. Ook is er een formulebalk toegevoegd voor het editen binnen cellen, drag-and-drop kolommen en eenvoudiger navigatie tussen spreadsheets. 

Sinds de introductie van de Insert drawing tool, ontving Google veel verzoeken voor de mogelijkheid samen te werken aan tekeningen en deze direct beschikbaar maken in de docs-lijst. De nieuwe stand alone drawings editor maakt het mogelijk realtime samen te werken aan grafieken, diagrammen en andere grafische bestanden. Deze kunnen gekopieerd worden in documenten, spreadsheets en presentaties met het web clipboard of gedeeld worden zoals andere Google Docs.

De drawings editor en de preview versies van spreadsheets en documenten zijn de komende dagen beschikbaar. Gebruikers kunnen deze proberen door 'nieuwe versie' aan te klikken aan de bovenzijde van een spreadsheet of naar documentinstellingen te gaan en de nieuwe versie van Google Docs te selecteren. De nieuwe editors werken nog niet met Gears, de technologie die offline-toegang tot Google Apps mogelijk maakt.

Posted via web from me media

zaterdag 10 april 2010

Asociale media: 10 kanttekeningen bij social media

Asociale media: 10 kanttekeningen bij social media

11

door Martijn Arts van Total Active Media

op donderdag 8 april 2010 om 08:00 uur

asociale mediaDe term social media buzzt al een tijdje rond. Leuk dat je tegenwoordig ’sociaal’ bent als je veel online rondtoert. Vroeger was je dan een nerd… Maar ja, de mogelijkheden van social media lijken nu in ieder geval onbegrenst. Maar is social media wel zo sociaal? Bij deze 10 kritische kanttekeningen van een social media fan bij het sociale karakter van social media.

1. Hoe sociaal is iemand schade toebrengen?

Als getroffen door een sprinkhanenplaag kan een merk na een gerichte social media aanslag in schade achterblijven. Een voorbeeld is Ella Vogelaar die volgens Rutger Castricum door zijn (social media) campagne is afgetreden of KitKat dat binnen 48 uur door de publieke opinie – die wel snel genoeg was om er accuraat op te reageren – werd veroordeeld om de foute chocolade die ze voor hun KitKat gebruiken. Deze Kitkat-actie is in ieder geval heel erg mooi weergegeven in een prezi van Scott Douglas. Ook de HEMA werd aangevallen, door de Groene Sint op Twitter. Saillant detail is dat er onvoldoende ‘goede’ chocolade is om alle chocolademinnende burgers hiervan te voorzien. Zouden de klagers geen of alleen goede chocolade eten?

KitKat guerrilla actie van Greenpeace

KitKat guerrilla actie van Greenpeace

2. Hoe sociaal is niet luisteren?

Veel mensen zijn tegenwoordig hypegevoelig – ze lijken soundbites te volgen zonder naar de inhoud te luisteren. Meester in het – middels holle frasen - bespelen van de angsten van het publiek is natuurlijk Geert Wilders, maar dit soundbite-virus verspreidt zich veel breder. Op vragen wordt vaak niet ingegaan. En doorvragen of dieper graven, lijkt oninteressant. Een opeenvolging van krantenkoppentaal is het gevolg. Die op hun beurt weer worden vervolgd op Twitter. Twitter heeft zich sinds de laatste verkiezingen volledig genesteld in de verslaggeving op TV. Maar hoe inhoudelijk kan de verslaggeving nu zijn met een serie van retweets van 140 karakters?

3. Hoe sociaal is totale vrijheid?

Interessant is dat social media uberhaupt als ’social’ te boek staat. Gegeven: iedereen kan Twitteren, als je maar een computer of smartphone hebt. Maar niet iedereen heeft succes. Sterker nog: onhandigheid kan leiden tot sociale isolatie of bijvoorbeeld het niet in aanmerking komen voor een vacature. Ik krijg hierdoor een associatie met het Amerikaanse model van gelijke kansen: iedereen dezelfde kansen, maar weinig sociale verantwoordelijkheid voor de gehele maatschappij. Ofwel, het recht van de sterksten. In Europa hebben we een sociaal vangnet en daardoor meer nivellering. Zou nivellering op internet werken? In de social media?

4. Hoe sociaal is anonimiteit?

Een belangrijk recht dat iedereen heeft, is een bescherming van zijn of haar persoonsgegevens. Een recht dat door justitiële organisaties te vuur en te zwaard wordt verdedigd. Super dat ze dat doen, want ik wil liever niet dat de douaniers van de Verenigde Staten mijn koopgedrag kunnen inzien. Dat gaat ze niets aan. Maar hoe sociaal is het als je anoniem met een ludieke twitter een rel veroorzaakt. En daarmee schade aanbrengt aan een bedrijf, zoals SNS kort geleden overkwam (zie de Twitterpagina van SNS). Deze vorm van anonieme ballorigheid heeft al een naam gekregen: drivebytwitter – gewoon losvast even knallen, omdat je anoniem bent. Moet anonimiteit niet als gunst worden gezien in plaats van als recht?

Twitter pagina van SNS

Twitter pagina van SNS

5. Hoe sociaal is de primeur hebben?

Journalisten buitelen tegenwoordig over elkaar heen om maar de eerste te zijn met een ’scoop’. De snelheid waarmee berichten over het bombardement in de Londense metro verschenen – te zien op een timelapse van de veranderingen die dag in 2005 (!) op Wikipedia – bewijst wel hoe hard je tegenwoordig moet rennen om de eerste te zijn. Die run lijkt het te winnen van de wens om ook kloppende informatie te brengen. Er is simpelweg geen tijd meer om bronnen checken. Nog erger, het lijkt er ook steeds minder toe te doen. Het nieuws wordt direct de wereld in gespuugd en de details komen later wel. Behoorlijk asociaal eigenlijk. Zoals overal geldt ook hier: de goede lijden onder de slechten.

6. Hoe sociaal is afzeiken?

Mensen afzeiken is populair. Een dosis cynisme is leuk en humor natuurlijk ook. Maar soms gaat een en ander wel erg ver. Het lijkt erop dat iemand die in de picture staat, moet rekenen op extra veel last  van social media attacks. Je wordt – vrijwillig of niet - een kop van jut. Een eenvoudig mikpunt voor iedereen die (anoniem) zijn frustratie kwijt moet. Daar moet je wel mee kunnen omgaan. Zonder scherpe reactie of goede humoristische zelfspot, delf je het onderspit. En als het even tegenzit krijg je de hele wereld over je heen. Mensen die niet extravert en scherp zijn, lijken zo terrein te verliezen. Hoe sociaal verankerd zijn afgunst en het spuien van je frustraties eigenlijk?

7. Hoe sociaal is het hebben van veel vrienden?

Op internet zijn mensen succesvol die veel connecties, followers of vrienden hebben. Hun nieuws wordt door hun vrienden opgepikt en geretweet, gefacebookt en gebuzzt. Hoe meer bereik, hoe meer opiniebepalend. Dus met hun ‘tweetreach’ zit het wel goed. Maar los van het nut voor exposure, hoe sociaal zijn die verbindingen met andere mensen? Moeten we dat wel een sociáál netwerk noemen? Is het niet gewoon mediabereik?

8. Hoe sociaal is een monopolie?

Facebook heeft van alle sociale netwerken de meeste leden. Inmiddels is het aantal unieke bezoekers ver boven de 400 miljoen per maand. Het heeft pas geleden Google van de eerste plek verdreven als hittrekker. Facebook is de nieuwe grote held in ondernemingsland na IBM, Microsoft en Google. Gevolg is dat iedereen Facebook volgt. Nu lijkt het dus alsof er online één leider is die door verreweg de meeste mensen wordt gevolgd. Ik zou juist pleiten voor diversiteit, want dan is er voor ieder wat wils. Dat lijkt mij sociaal.

Satistics van Facebook

Statistics van Facebook

9. Hoe sociaal is de meerderheid?

Democratie is een groot goed. Of ik ook voor de directe democratie ben, weet ik niet. Ik vind daar nog wel wat moeilijkheden aan zitten. Noem me ouderwets, maar ik vind het een goede zaak dat iemand die het beste met me voor heeft en verstand van zaken heeft mijn belangen behartigt. Zeker voor zaken waar ik geen kennis en verstand van, of tijd voor heb. Toch lijkt de ontwikkeling richting steeds meer directe invloed van de mondige burger te gaan. Niet alleen via het stemrecht maar ook via de macht van opinieleiders. Deze opinieleiders laten hun stem vaak via social media horen en de politiek lijkt er steeds meer naar te luisteren. Maar is dat sociaal, het luisteren naar alle mondige burgers online?

10. Hoe sociaal is overal een mening over hebben?

Als je ergens niets van weet, waarom zou je dan mee willen discussiëren? Iedereen lijkt tegenwoordig overal vanaf te weten en het belangrijk te vinden om overal een mening over te hebben. Vroeger zou je bestempeld worden als ordinaire bemoeial, maar tegenwoordig niet. Want het mag gewoon online. Iedereen bemoeit zich dus overal mee. Oordeelt voortdurend en mengt zich in discussies die hem voorheen niet eens zouden bereiken. Hoe sociaal is dat? Moeten bepaalde discussies niet gewoon door kenners worden gevoerd, of is dat niet democratisch? Social media zijn bij uitstek geschikt voor kennisdeling en verspreiding, maar leidt deze menigitis niet gewoon tot vervlakking in plaats van verdieping?

Maar wat wil ik nu met deze punten? Nou ja, eigenlijk voornamelijk het woord ’social’ uit de hype-term social media ter discussie stellen. En als ik en passent mensen aan het denken heb gezet, dan is dat meegenomen. Ik ben benieuwd naar de reacties.

26 stemmen stem

Posted via web from me media

donderdag 1 april 2010

Een nieuw geluid: online filmmaken

Een nieuw geluid: online filmmaken

3

door Martijn Winkler van Moodfactory

op woensdag 31 maart 2010 om 08:00 uur

historischegeluidsopnameMet de ontwikkelingen van online media staan hedendaagse filmmakers voor vergelijkbare revolutionaire veranderingen als hun collega’s uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Toen kon de film opeens praten, nu gaat de film online. Een blik op de toekomst van cinema… dichterbij dan ooit.

You Suck at Photoshop

Op 21 december in 2007 verscheen er een filmpje op YouTube: ‘You Suck at Photoshop: Distort, Warp and Layer Effects’, gemaakt door ene Donnie Hoyle. In de maanden daarna verscheen er regelmatig een nieuwe aflevering, totdat de serie na 10 afleveringen op 31 oktober 2008 stopte.

You Suck at Photoshop behoort tot het genre ‘instructiefilmpjes’. Je ziet on screen allerlei handelingen uitgevoerd worden en hoort daarbij de stem van de expert. Saaie en langdradige filmpjes – meestal puur voor de geïnteresseerde technofreak. Zo ook deze Donnie Hoyle: met een verveelde zeurstem legt hij wat technieken uit, en laat routineus zien hoe dat in z’n werk gaat. Alleen – na verloop van tijd - begint de betekenis van de filmpjes te kantelen. Donnie geeft terloops steeds meer informatie prijs over zijn privéleven en verwerkt onbewust heel wat frustraties in zijn uitleg.

donnie-hoyle

You Suck at Photoshop verandert geleidelijk in een tragikomische dramaserie met het personage Donnie Hoyle in de hoofdrol. Een sitcom – vermomd als instructiefilm - over het slechte huwelijk van Donnie, de perikelen rond zijn werkloosheid en zijn teleurstellingen in het leven. Het gaat van kwaad tot erger (ruzie, ontslag, overspel). En de kijker construeert ondertussen eigenhandig het levensverhaal van Donnie – tussen de regels door, verstopt achter de uitleg van weer een andere Photoshop-tool.

De eerste aflevering van You Suck at Photoshop heeft inmiddels meer dan 3 miljoen views op YouTube,. Ook won de serie een prestigieuze Webby Award voor de gecombineerde categorieën ‘Best How-To’ en ‘Best Comedy Series’.

YouTube voorvertoningsafbeelding

De context van het kijken

Online media bieden nieuwe mogelijkheden voor film- en televisiemakers. Natuurlijk is het web een geschikte (en goedkope) plek om bestaand werk onder de aandacht te brengen van een groot publiek via bijvoorbeeld YouTube, Uitzendinggemist.nl, blogs, sociale netwerken, etc. Maar het web is meer dan alleen een distributiekanaal, zo bewijst You Suck at Photoshop wel. Het biedt mogelijkheden voor heel nieuwe vertelvormen.

Om Marshall McLuhan te citeren:

It is the framework which changes with each new technology and not just the picture within the frame.

De context van het kijken online verandert, en daarmee ook de betekenis van de getoonde films. Filmpjes staan embedded tussen allerlei andere content, de kijker heeft een versnipperde aandacht (want Twitter staat ook open, een e-mail komt binnen, hij/zij leest tegelijk een blogpost in een ander venster). En bovendien: de kijker kan op elk moment het filmpje wegklikken, doorspoelen of doorlinken naar gerelateerde filmpjes.

Is deze versnipperde aandacht een verbetering of toevoeging voor traditionele films? Niet per se. Maar biedt deze nieuwe kansen voor makers? Absoluut!

The medium is the message

Om te beginnen is er een nieuw onderwerp om films over te maken: de online media zelf. You Suck at Photoshop is een mooi voorbeeld van hoe vorm en inhoud elkaar daarbij versterken. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar The Website is Down - een blik op het computerscherm van een webtechneut terwijl hij een klant online helpt.

YouTube voorvertoningsafbeelding

In ons dagelijks online leven ervaren we heel wat conflicten, relaties en beslissingsmomenten. Nieuw terreinen waar lang niet altijd duidelijk is wat ‘goed’ of ‘fout’ is, of wat de persoonlijke gevolgen zijn. Een goudmijn voor filmmakers, lijkt me. Maar alleen als de traditionele vorm wordt losgelaten, en voor een vorm wordt gekozen die aansluit bij het onderwerp.

Een (inter)actief publiek

Interactiviteit is een lastig woord. In de praktijk betekent het meestal klikken op één van een beperkt aantal buttons om verder te gaan met het vooraf bepaalde verhaal. Multiple-choice storytelling verandert een film in een soort game, maar of dit wezenlijke interactiviteit is? Meer een gimmick…

YouTube voorvertoningsafbeelding

Interessanter wellicht is de mogelijkheid om publiek online te activeren. De betrokkenheid van het publiek bij de film kan een heel concrete invulling krijgen. Bijvoorbeeld door online discussies of de mogelijkheid voor het publiek om zelf bij te dragen aan de film, of de film te remixen. Wat betekent het voor een film als het voorheen passieve publiek, nu actief kan zijn? Wat betekent dialoog voor een medium dat altijd alleen monoloog was?

De documentaire R.I.P.: A Remix Manifesto biedt het publiek de mogelijkheid om zelf de film aan te vullen en te hermonteren, zodat elke nieuwe vertoning van de film werkelijk een nieuwe vertoning is. Kijk voor wat resultaten daarvan op Open Source Cinema.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Mobiel

Als we de cijfers van mobiel internet mogen geloven, staan we aan de vooravond van een revolutie. Mobiel internet is bijzonder, omdat het een ‘altijd-aan’, ‘altijd-verbonden’ cultuur creëert. Het publiek heeft altijd en overal toegang tot content en dus ook tot online films. Maar mobiel internet doet meer: het verbindt de fysieke ruimte met de virtuele ruimte. Het kan voor de online content uitmaken waar iemand staat. Layar maakt hier dankbaar gebruik van, net als deze campagne van de nieuwe Ford Ka.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Filmmakers hoeven niet meer voor lief te nemen dat kijkers samen in een donkere zaal zitten. Of thuis op de bank. Ze kunnen overal tegelijk zijn - in beweging. En beter nog: daar kunnen filmmakers gebruik van maken! De locatie van het publiek kan bepalend zijn voor de betekenis van de film.

Een film gericht op een mobiel publiek, kan datzelfde publiek dus op pad sturen en interactie laten aangaan met de plekken waar dat publiek zich bevindt. Location Based Mobile Cinema heet dat dan.

Het nieuwe geluid

In 1927 kwam The Jazz Singer in de bioscopen: de eerste speelfilm met synchroon geluid. De eerste pratende film - het filmlandschap was voorgoed veranderd. Geluid betrof niet slechts een toevoeging aan de bestaande vorm van zwijgende films. Het wezenlijke kenmerk van de films was veranderd: de techniek, de vorm én de betekenis. Veel sterren uit de zwijgende films konden hier niet mee omgaan en stierven een roemloos einde.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Geluid was niet op alle fronten een vooruitgang. Zeker in het begin waren de pratende films niet beter dan de oude zwijgende films. Ze waren vaak houterig, weinig visueel en veel minder inventief. Dat was te wijten aan de technische beperkingen, maar vooral ook aan het feit dat filmmakers een nieuwe vorm moesten zoeken. Toch, ondanks die terugval in kwaliteit, bleek de revolutie van geluid onontkoombaar en leidde het tot een nieuwe vorm van cinema die we tot op de dag van vandaag nog ervaren.

Zijn de online media het nieuwe geluid voor de cinema? Gaan we een periode van nieuwe vormen en van ontdekking tegemoet? Het lijkt erop. Of deze nieuwe vormen de oude gaan vervangen, zoals dat destijds met geluid gebeurde, is natuurlijk de vraag. Misschien blijven ze heel gezeglijk naast elkaar bestaan. Maar… zo dachten sommige filmmakers er de eerste jaren na 1927 ook over – en bleven halsstarrig zwijgende films maken. Het publiek bleef weg.

Om te voorkomen dat filmmakers net als die sterren van de zwijgende film eenzaam en vergeten achter blijven, moeten ze ermee aan de slag. Cinema is geen museum, maar een middel om publiek te bereiken. En dat publiek is nu online, waar dan ook…

4 stemmen stem

Posted via web from me media